Opis zadań
Zakład prowadzi badania z zakresu literaturoznawstwa romańskiego. Główne kierunki badawcze to:
– recepcja Antyku w szesnasto- i siedemnastowiecznej Francji, ars emblematica w nowożytnej Europie, ikonografia i ikonologia, starożytna arsmemorativa i jej recepcja, retoryka starożytna i jej recepcja, historia starożytnej medycyny i jej recepcja, historia książki medycznej w szesnastym i siedemnastym wieku.
– krótkie formy narracyjne szesnasto- i siedemnastowiecznej Francji (a zwłaszcza krwawe opowiadania, historie tragiczne, epitomy historii tragicznych, historie cudowne, historie pobożne, historie diaboliczne, canards, discours bigarré), kosmografie, tragedia humanistyczna, réécritures, echa wojen religijnych w literaturze, teoria i praktyka dyskursu egzemplarnego, humanistyczne wzorce retoryczne, recepcja Antyku w myśli humanistycznej, historia druku.
– francuska i włoska literatura okresu Odrodzenia (w szczególności francuskie krótkie formy narracyjne), relacje literackie między Francją a Włochami w okresie Renesansu, satyra, recepcja Antyku w myśli humanistycznej
– literatura włoska XIX i XX w.: romantyzm, dekadentyzm, Scapigliatura, twórczość okresu Risorgimento i okresu pozjednoczeniowego; wpływ ideologii faszystowskiej na dzieła literackie; związki literatury włoskiej z polityką
– francuska proza przełomu XIX i XX wieku: ewolucja technik narracyjnych, aspekty tematyczne i stylistyczne; estetyka dekadentyzmu i symbolizmu; twórczość Octave’a Mirbeau i Rachilde; ekokrytyka; zoopoetyka
– francuska poezja i proza poetycka drugiej połowy XIX wieku; ewolucja form literackich; estetyka symbolizmu i dekadentyzmu; ekokrytyka i ekopoetyka; krytyka feministyczna; animal studies; twórczość literacka Francisa Poictevina
– literatura feministyczna przełomu XIX i XX wieku; zagadnienia związane z niejednorodnością gatunkową zwłaszcza w odniesieniu do literatury kobiecej z tego okresu; literatura popularna i społecznie zaangażowana; twórczość literacka Camille Pert
– teatr i dramat europejski XIX i XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem przemian estetycznych i ideowych; teatr kontestacji społecznej; poetyka dramatu współczesnego i jej relacje z tradycją; awangardy teatralne i ich wpływ na rozwój języka scenicznego; język teatru i widowisk artystycznych w kontekście semiotyki oraz intermedialności; współczesna literatura włoska i francuska w perspektywie dramatologicznej i porównawczej; literatura porównawcza, ze szczególnym naciskiem na związki literatury i teatru; teatr jako narzędzie dydaktyczne w nauczaniu języków obcych (francuskiego i włoskiego); teoria i praktyka przekładu literackiego oraz przekładu teatralnego, ze szczególnym uwzględnieniem adaptacji scenicznych i problematyki transpozycji kulturowej; wielojęzyczność w teatrze oraz rola języków obcych w kształtowaniu nowoczesnego dramatu i widowiska scenicznego.
– retoryczne podstawy teorii literatury, opera i teatr liryczny, melodramat we Francji, dramat frankokanadyjski w Quebecu
– francuska literatura faktu, literatura polityczna, kultura współczesnej Francji i Frankofonii.
Projekty naukowe: https://www.romanistyka.uni.lodz.pl/strefa-pracownika/projekty
Publikacje: https://www.romanistyka.uni.lodz.pl/strefa-pracownika/publikacje
Konferencje: https://www.romanistyka.uni.lodz.pl/strefa-pracownika/konferencje
Czasopisma: https://www.romanistyka.uni.lodz.pl/strefa-pracownika/czasopisma
Współpraca międzynarodowa: https://www.romanistyka.uni.lodz.pl/strefa-pracownika/wspolpraca-miedzynarodowa
Dane kontaktowe
Zakład Literaturoznawstwa Romańskiego