Studenckie Granty Badawcze 2024 – wydziałowe projekty w tegorocznej edycji

Sześcioro studentów Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego otrzymało w tym roku Studenckie Granty Badawcze – środki finansowe, które umożliwią im poprowadzenie lub prezentację przeprowadzonych badań naukowych. Tym razem wyróżnione zostały osoby studiujące na filologii romańskiej, mediach audiowizualnych i kulturze cyfrowej czy dziennikarstwie.

Victoria Bujak (filologia romańska)

Victoria Bujak

Tota mulier in utero: macica w szesnasto- i siedemnastowiecznym francuskim dyskursie medycznym
Opiekun: dr hab. prof. UŁ Magdalena Koźluk

Przedmiotem badań jest szeroko pojęta historia medycyny, w szczególności anatomii kobiecej i macicy w szesnasto- i siedemnastowiecznym francuskim dyskursie medycznym.

Projekt zakłada analizę wybranych traktatów medycznych, które w istotny sposób pozwalają zrozumieć postrzeganie kobiety, jako istoty niedoskonałej (zimnej i wilgotnej), tej zdecydowanie gorszej. Co więcej, korpus medyczny tego właśnie okresu składał się z trzech różnych personae medicae (lekarz, chirurg, położna)

tłumaczy Victoria.

Analiza traktatów każdej z wymienionych wyżej jednostek pozwoli badaczce na uzyskanie pełnego obrazu stanowisk medycznych przednowoczesnej Francji.


Klaudia Kaczmarek

Klaudia Kaczmarek

Conrad Gessner i jego Zbiór sekretnych medykamentów (Lyon, Antoine Vincent, 1555)
Opiekun: dr hab. prof. UŁ Magdalena Koźluk


W XVI wieku, w świecie medycznym, znane były farmakopee wielkich autorytetów, takich jak Jean de Renou czy Laurent Joubert. Jednocześnie dużą popularnością cieszyły się tzw. skarbce wiedzy medycznej, które były adresowane do szerszej publiczności, nieposiadającej uniwersyteckiej wiedzy medycznej.

Przykładem takiej książki jest medyczny traktat, zatytułowany „Tresor de remedes secretz par Euonyme Philiatre”, który ukazał się drukiem w Lyonie, w 1557 roku, w warsztacie drukarskim Antoina Vincenta (editio princeps Zurich, 1552). Jego autorem jest humanista nazywany „ojcem bibliografii” oraz „szwajcarskim Pliniuszem” - Conrad Gessner (1516-1565).

Podejmę próbę zrealizowania kilku celów badawczych. Analizując traktat Conrada Gessnera, chciałabym wykazać, że jego koncepcje były zależne od innych autorów, głownie od uznanych autorytetów medycznych, takich jak Hipokrates, Pliniusz, Galen z Pergamonu, Dioskurydes, Awicenna. Następnie chciałabym wykazać, ile w traktacie Gessnera jest medycyny dawnej/klasycznej, a ile innowacyjnej, jatrochemicznej, pochodzącej głownie od Paracelsusa

– opowiada Klaudia.

Celem badań studentki jest również: kategoryzacja receptur, sprecyzowanie nowych receptury z wykorzystaniem roślin lokalnych, ustalenie dawnej terminologii medycznej, odnalezienie nazw własnych roślin oraz porównanie zawartości traktatu Gessnera z zawartością dzieł innych szesnastowiecznych medyków i aptekarzy. Ważnym elementem będzie tez ustalenie, dlaczego Gessner wydał swój "Tresor de remeds secretz", używając pseudonimu, a nie swojego prawdziwego imienia.


Filip Kolecki (filologia romańska)

Filip Kolecki

Czasownik neologiczny: studium oparte na francuskich korpusach tekstowych
Opiekun: dr hab. prof. UŁ Agnieszka Woch

Każdy język ulega nieustannym zmianom na przestrzeni lat. Czasownik jako jedna z najważniejszych części mowy w niemalże każdym języku świata nie jest tutaj wyjątkiem. Przedmiotem badania Filipa będzie analiza formalna, semantyczna i pragmatyczna czasownika neologicznego, który w odróżnieniu od rzeczownika czy przymiotnika nie doczekał się do tej pory kompleksowego opracowania.

Badanie zmian w obrębie czasownika ma na celu zobrazowanie budowy nowo powstałych czasowników w języku francuskim. Zweryfikowane zostanie ich znaczenie oraz w jaki sposób w praktyce wpływają one na odbiór danej wypowiedzi oraz jakie intencje się za nimi kryją. Co więcej, pozwoli to na ocenę wpływu społeczeństwa na język oraz tego w jakim stopniu słownictwo użytkowników danego języka zmienia się wraz ze zmianami społeczno-politycznymi na świecie, jak np.: pandemia COVID 19 lub wojna w Ukrainie, które są jednym z ważniejszych czynników rozwojowych w języku

– wyjaśnia Filip.

Efekty badania zostaną zaprezentowane podczas wystąpienia na międzynarodowej konferencji naukowej oraz w formie artykułu w cenionym w środowisku akademickim czasopiśmie. Podjęcie tej tematyki wynika z zainteresowania Filipa badaniami z dziedziny neologii oraz chęci studenta do rozpoczęcia studiów doktoranckich w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych i przygotowania rozprawy doktorskiej z tego zakresu.


Tomasz Poborca (media audiowizualne i kultura cyfrowa)

Tomasz Poborca

Kino polskie na łamach francuskich czasopism filmowych w latach 1946-1957
Opiekun: dr hab. prof. UŁ Konrad Klejsa

Celem projektu jest zbadanie recepcji polskich powojennych filmów we Francji w latach 1946-1957 i zweryfikowanie sposobów politycznej instrumentalizacji rodzimej kinematografii, która charakteryzowała się odmienną od zachodniej strategią finansowania produkcji – na podobny trend wskazuje analiza polskiego czasopiśmiennictwa filmowego tego okresu.

W ramach projektu wykonam kwerendy archiwalne i biblioteczne w Łodzi i Warszawie, a także w Bibliothèque Nationale de France oraz La Cinémathèque Française w Paryżu. Wyniki zostaną skontrastowane z narracją o sukcesach polskiego filmu we Francji, której przejawem były publikacje na łamach czasopisma „Film”

– podsumowuje Tomasz.


Bartosz Świątek (filologia romańska)

Bartosz Świątek

Monstra i hybrydy w szesnastowiecznej i siedemnastowiecznej ars emblematica we Francji
Opiekun: dr hab. prof. UŁ Magdalena Koźluk

Motyw monstrów i hybryd od wieków inspirował licznych filozofów, pisarzy i historiografów. Już w antyku zjawisko monstrualności opisywano w kontekście wiedzy o medycynie oraz naturze, w pracach medycznych, kosmograficznych oraz geograficznych. W późniejszych wiekach, temat nie stracił nic na swojej atrakcyjności, chociaż podejście do fenomenu potwornych i hybrydowych „osobliwości” z czasem się zmieniało.

Celem projektu jest odkrycie znaczeń i ukrytej symboliki we wcześniej wyselekcjonowanych emblematach, na których pojawiają się monstra oraz hybrydy. Przyjrzenie się antycznym i średniowiecznym wynaturzonym istotom, które mimo swojej potworności i wyjątkowości znalazły swoje miejsce na rycinach emblematów, pozwoli na dokładniejsze zapoznanie się ze znaczeniem kulturowym tych istot, z ich alegoryczną interpretacją, a także na głębsze zanurzenie się w ich renesansowej symbolice

– zaczyna Bartosz.

W swoim projekcie student wykorzysta interdyscyplinarną metodę badań ze względu na literacko-obrazową kompozycję tego gatunku oraz charakterystyczną relację pomiędzy słowem a obrazem.

W pierwszej kolejności dokonam analizy genezy i przedstawię definicję monstrów oraz hybryd, co umożliwi dokładniejszą analizę potworów oraz elementów widniejących na poszczególnych emblematach. Następnie, przeanalizuję wyselekcjonowane wstępnie emblematy, co pozwoli mi na interpretację potworów i refleksję nad ich dawną symboliką. Na koniec, na warsztat wezmę wybrane hybrydy ludzko-zwierzęce – ich znaczenie i symbolika przybierają bowiem w emblematach różnorodne znaczenia często o zabarwieniu moralizatorskim (syrena jako prostytutka, chimera jako zagadki sofistów)

– dodaje.


Michał Wiśniewski (dziennikarstwo, media i projektowanie komunikacji)

Michał Wiśniewski

Systemy medialne polskich mikronacji. Funkcjonowanie mediów w warunkach wirtualnej państwowości
Opiekun: dr Krzysztof Grzegorzewski

Wirtualne państwa to społeczności wirtualne, które w warunkach internetowych próbują symulować działanie państwa. Mikronacje – bo tak nazywają je członkowie społeczności – to połączenie gier komputerowych, gier fabularnych i portali społecznościowych. Dla obywateli wirtualnych państw jest to forma rozrywki. Jak jednak zauważają osoby zajmujące się mikronacjami w kontekście naukowym, mają one duży potencjał edukacyjny - w zakresie wychowania obywatelskiego, ale także jako ciekawe narzędzie edukacji nieformalnej.

Mikronauci w swojej działalności próbują zasymulować możliwie jak najszerzej działanie państwa w środowisku internetowym. Poza więc polityką, administracją, dyplomacją, sportem mamy też kulturę, gospodarkę, wojskowość i oczywiście media. Oczywistym jest jednak fakt, że żadna próba odtworzenia działania tak skomplikowanego organizmu nie będzie wolna od wad, różnic względem pierwowzoru. Stąd też moim celem jest próba zbadania mediów wirtualnych państw w zestawieniu do ich mediów realnych w takim aspekcie, który pozwoli otrzymać szeroki obraz na temat mediów w mikronacjach

– tłumaczy Michał.

Projekt stanowi także próbę zbadania systemów medialnych mikronacji i porównania ich z systemami medialnymi państw rzeczywistych. Celem jest sprawdzenie, czy w państwach internetowych działają podobne mechanizmy jak w państwach istniejących rzeczywiście. Dzięki temu będzie można odpowiedzieć na pytanie, czy mikronacje mogą być wykorzystane skutecznie jako narzędzie nieformalnej edukacji medialnej (i dziennikarskiej)?