Prezentujemy najważniejsze informacje dotyczące praktyk pedagogicznych i zawodowych dla studentów kierunków filologia romańska oraz filologia włoska.
FILOLOGIA ROMAŃSKA🇫🇷
Opiekun ds. praktyk zawodowych na kierunku filologia romańska:
mgr Dobromiła Szczygielska
Kontakt:
e-mail: dobromila.szczygielska@uni.lodz.pl
📄 Dokumenty do pobrania:
- Zasady odbywania i zaliczania praktyk – filologia romańska (studia I stopnia)
- Zasady odbywania i zaliczania praktyk – filologia romańska (studia II stopnia)
Opiekun ds. praktyk pedagogicznych, dla studiów stacjonarnych II stopnia, na kierunku filologia romańska:
mgr Joanna Kopeć
Kontakt:
e-mail: joanna.kopec@uni.lodz.pl
Studenci realizujący blok specjalności nauczycielskiej, zobowiązani są do zaliczenia praktyk pedagogicznych.
Przed rozpoczęciem praktyk należy dokładnie zapoznać się z właściwym regulaminem:
1. Praktyki opiekuńczo-wychowawcze, po 2 semestrze (regulamin: zał.1)
2. Praktyki pedagogiczne (dydaktyczne), po 4 semestrze (regulamin: zał.2)
Należy również zgłosić się do opiekuna ds. praktyk pedagogicznych w Instytucie Romanistyki, z wydrukowanym „Porozumieniem o prowadzeniu studenckich praktyk pedagogicznych ciągłych” (zał.3).
Praktyki powinny zakończyć się nie później niż miesiąc przed egzaminem magisterskim.
Dokumenty do pobrania:
Zał.1 – Regulamin praktyk opiekuńczo-wychowawczych dla studiów stacjonarnych II stopnia w Instytucie Romanistyki UŁ
Zał.2 – Regulamin praktyk pedagogicznych (dydaktycznych) dla studiów stacjonarnych II stopnia w Instytucie Romanistyki UŁ
Zał.3 – Porozumienie o prowadzeniu studenckich praktyk pedagogicznych ciągłych
Zał. 4 – Skierowanie na studenckie praktyki zawodowe pedagogiczne/kierunkowe ciągłe
FILOLOGIA WŁOSKA🇮🇹
Opiekun ds. praktyk zawodowych i pedagogicznych na filologii włoskiej:
dr Joanna Ciesielka
Kontakt:
ul. Pomorska 171/173, pokój 4.56
e-mail: joannakc@wp.pl
Programy praktyk
ZAWODOWE PRAKTYKI STUDENCKIE
FILOLOGIA WŁOSKA
- Studia licencjackie na kierunku/specjalności filologia włoska obejmują kształcenie zawodowe w ramach specjalizacji translatorskiej łącząc się z obowiązkowym odbyciem praktyk studenckich w obszarze społeczno-gospodarczym.
- Celem praktyk jest zdobycie podstawowych doświadczeń i umiejętności zawodowych w środowisku pracodawców tworzących rynek przedsiębiorczości, ale także usług publicznych, promocji kultury oraz działalności społecznej.
- Przy wyborze miejsca praktyk student powinien kierować się zapotrzebowaniem pracodawcy na personel posługujący się językiem włoskim, wykorzystujący go w komunikacji wewnętrznej oraz zewnętrznej (kontakty i realizacje biznesowe, PR, marketing, dokumentacja, korespondencja itd.).
- Miejscem odbycia praktyk studenckich mogą być w szczególności: firmy handlowe, usługowe i produkcyjne z kapitałem włoskim lub współpracujące z rynkiem włoskim, instytucje kulturalne, jak muzea, teatry, kina, galerie, kluby propagujące rozwój myśli artystycznej, biura promocji miast i regionów, samorządowe ośrodki współpracy międzynarodowej, agencje tłumaczy, biura podróży, biura consultingowe, biura managerskie instytucji edukacyjnych, biura podróży, instytucje administracji publicznej, wydawnictwa, redakcje czasopism, zakłady edytorskie, biura obsługi stowarzyszeń i fundacji promujących współpracę polsko-włoską w różnych obszarach.
- Praktyki odbywają się na III roku studiów, w VI semestrze, między lutym a czerwcem. Powinny trwać od 2-4 tygodni w trybie ciągłym, min. 120 h (przykładowo: 6 h/dzień od poniedziałku do piątku; inny rozkład tygodniowy jest dopuszczalny).
- Optymalny termin odbywania praktyk, to początek VI semestru. W uzasadnionych przypadkach mogą się rozpocząć w przerwie międzysemestralnej (między V a VI semestrem) lub być przełożone na czas późniejszy, pod warunkiem nadrobienia opuszczonych zajęć. W sytuacjach wyjątkowych mogą być podzielone na maksymalnie dwie części realizowane w dwóch różnych terminach.
- Za 120 h praktyk student uzyskuje 3 punkty ECTS, przy czym zaliczenie praktyk odbywa się na podstawie zaświadczenia wydanego przez zakład przyjmujący studenta, autoewaluacji sporządzonej przez studenta i opinii opiekuna praktyk w Uczelni. Opinia określa charakter i stopień wypracowanych umiejętności.
- Przebieg, doświadczenia i umiejętności zdobywane w ramach praktyk wykazywane są w dzienniczku praktyk, który przedstawiany jest opiekunowi praktyk.
- Zaliczenie wpisywane jest do protokołu ocen w USOS przez opiekuna praktyk i wykazywane jako odrębny przedmiot w suplemencie do dyplomu.
- Praktyki mogą się odbywać w kraju lub za granicą.
- Zalicza się praktyki studentom na zasadzie przenoszenia osiągnięć, jeśli praktyki studenckie w wymaganym limicie odbyli już w ramach innego kierunku studiów lub regularnie wykonywanej pracy zawodowej. Również w tym wypadku wymagane jest przygotowanie i złożenie autoewaluacji dokumentującej zdobyte doświadczenia i umiejętności.
Praktyki pedagogiczne
REGULAMIN PRAKTYK OPIEKUŃCZO -WYCHOWAWCZYCH
Filologia włoska
§ 1
Zakres praktyk
Praktyka stanowi integralną część specjalności nauczycielskiej zaprojektowaną tak, aby wiedza teoretyczna stanowiła podstawę do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela, opiekuna-wychowawcy. Praktyka opiekuńczo-wychowawcza obejmuje 30 godzin, w tym czas na pracę własną studenta. Praktyka w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego poprzedza praktykę nauczycielską w zakresie języka włoskiego.
§ 2
Cel praktyk
Celem praktyk jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej, zarządzaniem grupą i diagnozowaniem indywidualnych potrzeb uczniów oraz konfrontowanie nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.
§ 3
Zadania studenta odbywającego praktyki opiekuńczo-wychowawcze w ramach specjalizacji nauczycielskiej na studiach w zakresie filologii włoskiej UŁ
1. Zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.
2. Obserwowanie:
a) zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie aktywności formalnych i nieformalnych grup uczniów,
b) aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
c) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – uczeń oraz interakcji miedzy dziećmi i młodzieżą (w tym samym i różnym wieku),
d) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń,
e) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz prowadzonych przez niego działań,
f) sposobu integrowania przez opiekuna praktyk różnej działalności, w tym opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej i terapeutycznej,
g) dynamiki grupy, ról pełnionych przez uczestników grupy, zachowania i postaw dzieci i młodzieży.
3. Pełnienie roli opiekuna-wychowawcy, w szczególności:
a) współpraca z nauczycielem-opiekunem w sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą,
b) podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji,
c) pomoc w prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych,
d) współpraca z nauczycielem-opiekunem w podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
e) animowanie aktywności grupy i współdziałania jej uczestników, organizowanie pracy uczniów i wychowanków w grupach zadaniowych,
f) podejmowanie indywidualnej pracy z uczniami i wychowankami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi),
g) podejmowanie działań wychowawczych o charakterze interwencyjnym w sytuacjach konfliktu, zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych lub nieprzestrzegania ustalonych zasad,
h) sprawowanie opieki nad uczniami i wychowankami poza terenem szkoły lub placówki,
i) prowadzenie dokumentacji praktyki,
j) konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
k) ocena własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron) w postaci raportu samooceny w dzienniku praktyk.
§ 4
Zakres obowiązków nauczyciela-opiekuna praktyk opiekuńczo-wychowawczych
- Zapoznanie studenta z zasadami funkcjonowania przedszkola/szkoły/placówki, procedurami, regulacjami prawnymi, dokumentacją (np. statut szkoły, program wychowawczy szkoły, zadaniami szkolnego psychologa, pedagoga, zasadami współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, działaniami prowadzonymi na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa w szkole).
- Sprawowanie kompleksowej opieki merytorycznej nad studentem w trakcie odbywania praktyki zawodowej,.
- Zapewnienie studentowi warunków umożliwiających: poznanie specyfiki szkoły lub placówki jako instytucji opiekuńczo-wychowawczej, samodzielne prowadzenie obserwacji i diagnozy psychologiczno-pedagogicznej uczniów oraz samodzielne opracowanie scenariuszy zajęć wychowawczych w oparciu o przekazane informacje i wskazówki.
- Udostępnienie informacji o uczniach z zaleceniem zachowania poufności danych
- Umożliwienie studentowi udziału w posiedzeniu rady szkoły, rady pedagogicznej, spotkaniach z rodzicami, zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, pracach kół zainteresowań, imprezach szkolnych i klasowych przy zobowiązaniu do przestrzegania tajemnicy zawodowej i ochrony danych osobowych.
- Częsta obserwacja praktykanta i udzielanie informacji zwrotnych dotyczących jego silnych i słabych stron przygotowania zawodowego
- Podsumowanie pracy studenta oraz wystawienie mu opinii (i oceny w skali 2-5) w dzienniku praktyk.
§ 5
Zaliczenie praktyk
Warunkiem zaliczenia praktyk jest dostarczenie przez studenta dziennika praktyk z opinią i oceną nauczyciela-opiekuna praktyk oraz raportem samooceny z opisem własnych refleksji na temat odbytej praktyki: aspekty pozytywne, negatywne, wnioski.
REGULAMIN
PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH CIĄGŁYCH
dla studentów Wydziału Filologicznego UŁ, kierunek – filologia, specjalność – filologia włoska
Studia II stopnia
I. GŁÓWNE ZADANIA PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH
- Pogłębienie procesu doskonalenia metodycznego przez konfrontację przygotowania teoretycznego z praktyką szkolną oraz wdrożenie do nauczania przedmiotu kierunkowego pod opieką doświadczonych nauczycieli specjalistów.
- Pogłębienie znajomości całokształtu pracy pedagogicznej w różnych typach szkół.
- Kształtowanie postawy zawodowej przyszłego nauczyciela-wychowawcy.
- Rozwijanie własnej inwencji studentów w organizacji i prowadzeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Zapoznanie praktykanta ze szkołą i jej środowiskiem społecznym jako terenem przyszłej pracy zawodowej.
II. ORGANIZACJA I PRZEBIEG PRAKTYK
Studenci specjalności nauczycielskiej filologii włoskiej odbywają 120 godzin praktyk pedagogicznych ciągłych, odbywanych w 4 tygodnie w szkole ponadpodstawowej – na II roku studiów.
W ramach praktyk student powinien przepracować w szkole minimum 120 godzin, na które składają się:
a) lekcje przeprowadzone przez studenta (36 godz. lekcyjnych)
b) lekcje hospitowane (min 20 godz.)
c) uczestnictwo w innych formach pracy nauczyciela (patrz dalej)
Obowiązki studenta przed rozpoczęciem praktyk:
- podjąć u opiekuna praktyk Dziennik Praktyk, skierowanie i porozumienia;
- zgłosić się do Dyrekcji Szkoły i nauczyciela-opiekuna w ce1u omówienia spraw organizacyjnych (można skontaktować się ze Szkołą odpowiednio wcześniej telefonicznie).
Obowiązki studenta w trakcie trwania praktyk:
- Najpóźniej trzeciego dnia praktyk poinformować opiekuna kierunkowego o organizacji praktyk w szkole (tj. o planie lekcji języka włoskiego w danej szkole z zaznaczeniem kto które lekcje będzie prowadził). Punkt ten jest nadzwyczaj istotny ponieważ pracownicy Zakładu Italianistyki mogą hospitować wybrane lekcje.
- Przed rozpoczęciem samodzielnych zajęć koniecznie hospitować lekcje prowadzone przez nauczyciela-opiekuna, a także ewentualnie innych nauczycieli tego przedmiotu.
- Przeprowadzić samodzielnie 36 lekcji
- Zajęcia należy rozłożyć rytmicznie w ciągu całego czasu trwania praktyk. Praktyki nie mogą się zaczynać lub kończyć przed wyznaczonymi oficjalnie terminami.
- W miarę możliwości hospitować wszystkie lekcje kolegów odbywających praktyki w tej samej szkole;
- Aktywnie uczestniczyć w dyskusjach na temat przeprowadzonych lub obserwowanych lekcji;
- Uczestniczyć we wszelkich dodatkowych formach pracy nauczyciela, takich jak:
– prowadzenie dokumentacji szkolnej,
– kontrola zeszytów,
– praca wychowawcy klasowego,
– zajęcia pozalekcyjne,
– przygotowywanie środków dydaktycznych,
– udział w uroczystościach szkolnych,
– udział w dyżurach w czasie przerw między lekcjami, itp.
- Przygotowywać się do lekcji starannie, opracowując szczegółowe konspekty (które potem należy dołączyć do Dziennika Praktyk). Możliwe jest dwukrotne opracowanie tego samego tematu pod warunkiem, że koncepcje jego rozwiązania będą inne.
- Systematycznie prowadzić Dziennik Praktyk, notując w nim przebieg lekcji hospitowanych i uwagi o nich oraz odnotowując lekcje własne (data, godzina, klasa. temat lekcji, lekcja przeprowadzona w/g załączonego konspektu);
- Po zakończeniu praktyk, pod wszystkimi notatkami należy zrobić podsumowanie godzinowe odbytych praktyk w/g następującego wzoru:
zadania opiekuńczo-wychowawcze: …………………………godzin
lekcje prowadzone: ……………………………………………….. godzin
lekcje hospitowane: ………………………………………………..godzin
inne formy pracy (wyszczególnić) ……………………………. godzin
Następnie należy uzyskać recenzję nauczyciela-opiekuna opatrzoną podpisem i pieczęcią szkoły. Wypełniony Dziennik Praktyk wraz z recenzją i dołączonymi konspektami należy oddać opiekunowi kierunkowemu praktyk w ciągu 7 dni po ich zakończeniu. Niedotrzymanie tego terminu może spowodować niezaliczenie praktyk.
III. DZIAŁANIA SZKOŁY I NAUCZYCIELA-OPIEKUNA
- Dyrekcja Szkoły wraz z nauczycielem kierującym praktyką zapoznaje studentów:
– z organizacją procesu kształcenia
– ze sposobem prowadzenia dokumentacji szkolnej
– z pracownią przedmiotową
– z pracą biblioteki szkolnej
– z różnymi formami zajęć pozalekcyjnych
– z formami współpracy z rodzicami
– z pracą Rady Pedagogicznej
- Nauczyciel kierujący praktyką w porozumieniu ze studentami ustala jak najszybciej jej plan. W planowaniu praktyk należy uwzględnić obserwacje i prowadzenie lekcji w różnych klasach, a także udział studentów we wszystkich formach pracy pozalekcyjnej.
- Zajęcia powinny być rozłożone w miarę rytmicznie przez cale 4 tygodnie trwania praktyki.
- Wskazane jest, aby nauczyciel akceptował konspekt i wprowadzał doń ewentualne poprawki przed daną lekcją. Oznacza to, że konkretne tematy do przeprowadzenia na lekcji powinny być przydzielane studentom z odpowiednim wyprzedzeniem. Oczywiście wszystkie lekcje prowadzone przez studentów muszą być hospitowane i omawiane ze studentem.
- Po zakończeniu praktyki nauczyciel kierujący praktyką omawia z praktykantami osiągnięcia i trudności, jakie wystąpiły w okresie trwania praktyki, a następnie sporządza recenzję działalności dydaktyczno-wychowawczej studenta odbywającego praktykę pedagogiczną. Podpis nauczyciela-opiekuna pod recenzją musi zostać potwierdzony pieczęcią szkoły. Ponadto nauczyciel powinien potwierdzić podpisem zestawienie liczbowe godzin pracy studenta. Recenzja sporządzona przez nauczyciela stanowi element składowy końcowej oceny Studenta.